کندوی " فلو هایو " یک نوآوری شگفت انگیز

نوشته شده توسط Super User on . Posted in Uncategorised

نحل منفرد - فلو هایو

نحل منفرد به نقل از سایت " فلو هایو www.honeyflow.com " :

زحمت کمتر ، لذت بیشتر

- کلید جریان عسل را بچرخانید و حرکت عسل خالص تازه را از کندو مستقیماً به داخل شیشه عسل نظاره گر باشید.

- نه ظرف و ظروفی ، نه سر و صدایی ، نه وزنۀ سنگینی و نه تجهیزات گران قیمتی برای برداشت عسل ، از هیچ یک خبری نیست.

- از پشت جدارۀ شفاف عقب کندو می توانید بدون بازکردن در آن ، زمان رسیدن عسل را تشخیص دهید.

- فرایند برداشت عسل بسیار تمیز و مرتب انجام خواهد شد و زنبورهای عسل چندان متوجه موضوع نخواهند بود.

- سیستم انقلابی جریان شهد " فلوهایو " فرآیند استخراج عسل را برای زنبورها بدون استرس و برای زنبوردار بدون زحمت خواهد کرد.

- ما هم اکنون آماده دریافت پیش سفارشات شما برای " فلو هایو" هستیم.

 

 

نحل منفرد : سالها پیش " سیدر اندرسون Cedar Anderson " جوان زنبوردار استرالیایی در یک روز ابری ، نزدیک غروب برای گرفتن عسل یکی از کندوهایش آماده می شود. لباس و کلاه و دستکش می پوشد و کار را شروع می کند. از لحظه ای که در کندو را باز می کند زنبورها به سرش می ریزند و حسابی از خجالتش در می آیند. به سختی کندو را جمع می کند و فرار را بر قرار ترجیح می دهد .

درد نیش ها و سر و روی باد کرده این سؤال را در ذهنش به وجود می آورد که آیا راه بهتری برای گرفتن عسل وجود ندارد؟

همین می شود که او و پدرش " استوارت اندرسون Stuart Anderson " یک دهه از زندگیشان را برای کار روی این ایده صرف می کنند و در آخر آرزوی زنبوردارها برای برداشت آسان عسل را محقق می کنند.

کندوی فلو هایو (Flow™ hive ) نتیجه پشت کار ده سالۀ آنهاست.

نحل منفرد - فلو هایو

فلو هایو از چند قاب پلاستیکی تشکیل شده است. سلول های پلاستیکی این قابها از چیده شدن نوارهایی در کنار هم تشکیل می شوند. نیمی از هر سلول شش ضلعی در یک نوار و نیم دیگر آن در نوار مجاور قرار دارد. چفت شدن این دو نوار، سلولی را می سازد که زنبورها آن را با موم تکمیل خواهند کرد.

ضلع انتهایی قاب و دیواره پشتی کندو شفاف هستند. بنا براین زنبوردار بدون آنکه نیاز به باز کردن کندو داشته باشد وضعیت عسل داخل سلول ها و شروع پولک کردن آن توسط زنبورها را می بیند. برای برداشت عسل یک آچار فلزی شبیه به یک آچار آلن بلند داخل محل تعبیه شده در قسمت بالای قاب می شود و با چرخاندن 90 درجه آن ، نوارهای پلاستیکی تشکیل دهندۀ سلول ها یکی در میان از جای خود حرکت کرده و سلول ها دو نیم می شوند.

عسل داخل سلول های شکسته شده به سمت پایین جریان پیدا می کند. با توجه به شیب سلول ها به سمت داخل، عسل روی زنبورهای مستقر روی قاب نمی ریزد.

در طول قسمت پایینی قاب یک لولۀ پلاستیکی تعبیه شده که عسل های فروریخته از طریق شلنگی که به انتهای آن متصل می شود مستقیماً داخل شیشۀ عسل خواهد ریخت.

با بازگرداندن آچار فلزی به حالت اول خود سلولهای شکسته شده به حالت اول بر می گردند و قاب برای استفاده مجدد زنبورها آماده است.

هرچند این موزیانه ترین کلاه برداری اززنبوران عسل در طول تاریخ است اما واقعاً استرس و تلفات زنبورها و زحمات زیاد زنبوردارها برای برداشت عسل را از بین می برد.

سیدر اندرسون هم اکنون با ارائۀ مجموعۀ سه قابی به قیمت 260 دلار ، شش قابی 390 دلار و کندوی کامل فلو هایو به قیمت 670 دلار در آستانۀ تبدیل شدن به یک زنبوردار میلیاردر است.

اختراع او این ارزش را داشته است که دیلی تلگراف ، نیویورک تایمز ، واشنگتن پست ، سی ان ان و بسیاری دیگر از معروف ترین رسانه های جهان ( ازجمله سایت نحل منفرد! ) به بازتاب این نوآوری اعجاب انگیز بپردازند.