زنبور عسل حشره کوچک پرمشغله ای است که فواید بسیار زیادی برای بشریت دارد. به این جمله معروف از آلبرت اینشتین توجه کنید.

اگر زنبورعسل از روی زمین محو شود انسان بیشتر از 4 سال وقت برای زندگی کردن ندارد! 

 

 با خواندن 20 مورد زیر با این حشره هستی بخش بیشتر آشنا شوید :

 

1-زنبورهای عسل برای میلیون ها سال ساکن کره زمین هستند

2-زنبورهای عسل دوست طبیعت هستند و خاصیت گرده افشانی مهمترین عملکرد آنها می باشد

3-تنها حشره ای هست که غذایی درست می کند که توسط انسان خورده می شود

4-عسل تولیدی زنبورعسل تنها ماده ای است که تمام مواد لازم برای ادامه حیات را در بردارد شامل کربوهیدرات، آنزیم ها، مواد معدنی، ویتامین ها و آب. و تنها غذایی است که دارای آنتی اکسیدان پینوسمبرین (pinocembrin) است که این آنتی اکسیدان به بهبود عملکرد مغز کمک می کند.

5- زنبور عسل دارای 6 پا،  دو چشم مختلط که هرکدام حاوی هزاران لنز کوچک هست، 3 چشم ساده در بالای سر، 2 جفت بال، شکم و محل نگهداری شهد می باشد.

6-بالهای زنبور عسل به طور باورنکردنی سریع به هم می خورند؛ تقریبا 200 ضربه در هر ثانیه! و اینطوری صدای وزوز دلنشین( البته دلنشین برای زنبورداران) به وجود می آید.

7- هر زنبور عسل در هربار پرواز به خارج کندو بین 50 تا 100 گل را بازدید می کند. و در هروز حدود 10 بار به بیرون کندو پرواز می کند.

8- یک کندوی زنبور عسل تقریبا شامل 20000 تا 60000 زنبور عسل و یک ملکه است زنبورهای کارگر ماده هستند و در فصل کار بیشتر از 6 هفته عمر نمی کنند و تمام کارها را انجام می دهند.

9-ملکه زنبور عسل تا 5 سال عمر می کند و تنها زنبوری است که تخم می گذارد. در فصل تابستان که نیاز است کندو قدترتمند باشد ملکه روزانه 2500 تخم می گذارد.

10- زنبورهای نر بزرگتر از زنبورهای کارگر هستند و به جز جفت گیری هیچ کار دیگری نمی توانند بکنند حتی غذاخوردن!

11- هر کندوی زنبور عسل بوی مخصوص به خود دارد که به عنوان عامل شناسایی اعضا کندو به کار می رود.

12- تنها زنبورهای کارگر درهنگام احساس خطر نیش می زنند و البته خودشان نیز میمیرند. ملکه هم نیش دارد اما معمولا نیش نمی زند.

13- تقریبا نیش 1100 زنبور عسل برای انسان کشنده است.

14- اعضای یک کندو با نوعی رقص با هم ارتباط برقرار می کنند.

15- مغز زنبور عسل بیضی شکل و به اندازه کنجد هست ولی اما قابلیت ویژه ای برای یادگیری و به یاد آوری دارد و می تواند مسافتی را که طی کرده است محاسبه کند و منابع گل را به خاطر بسپارد.

16- 28 گرم عسل کافی است تا زنبورعسل بتواند دور کره زمین را پرواز کند

17- یک کندوی زنبور عسل برای جمع آوری  یک کیلوگرم عسل مسافتی معادل با 3 برابر دور کره زمین را طی می کند.

18-یک زنبور کارگر در طول عمر خود حدود 1 قاشق چایخوری عسل تولید می کند.

19- یک زنبورعسل می تواند به طور پیوسته شش مایل مسافت را با سرعت 15 مایل در ساعت طی کند.

20- قدرت بویایی زنبور عسل اینقدر قوی است که می تواند بین صدها نوع شهد گلهای مختلف تفاوت قایل شود و از چند متر آن طرف تر تشخیص می دهد کدام گل شهد دارد و کدام گرده.

 

هر چه شما بیشتر درمورد این حشره مفید  و محصولات بی نظیر آن بدانید بیشتر این مخلوق و خالق آن را تحسین می کنید. زنبور عسل در یک جامعه بسیار منظم تمام تلاشش را می کند تا وظایفش را به بهترین شکل انجام دهد. و یکی از محصولات آن عسل هست که خداوند از آن تعبیر به شفا کرده است.